14 Ağustos 2012 Salı

(Bir Gen)etik Hikayesi-1

Blogumun ismini bulmakta çok zorlanmıştım, ama şimdi seviyorum onu, dalga konusu olma potansiyeli olsa da.
Bölümümü seviyorum filan diye bir giriş yapmayayım o zaman, malum^^

Genetik ile ilgili yazı yazacağım dedim ama, benim için o kadar çok şey var ki çağrışım yapan, nereden başlasam bilemedim.

En iyisi neden bu bölümü seçtiğimle başlayayım, bu bölümde ne okunur, neden okunur, işsiz mi kalınır, insan mı kopyalıyoruz, fare mi kesiyoruz... gibisinden devam ederim inşallah.

6. sınıfta tam anlayamadan Genetik Mühendisi olacağım'la başladı benim için, ama lisede araştırırken emin oldum karar kıldım diyebilirim, oradan anlatayım en iyisi.
Bilim adamı olmak diye bir heves var. Başkalarının daha önce görmedikleri bilmedikleri bir şeyi ilk kez tanımanın, sonra anlatmanın, bir sonuca dökmenin heyecanı diye bir gerçek var. Sanırım benim için buydu neden. Biyoloji canlıydı, yaşayan bir şeydi, öğrenmesi çok zevkliydi. Biyoloji ile ilgili bir bilim dalı istedim o yüzden.
Evet Biyoloji yi sevmek, çalışırken mutlu olmak Genetik seçmek isteyenler için kendilerini yoklamaları için bir nokta olabilir. Biyoloji çalışırken aa bu böyle miymiş, demek midemde asit varmış, beynim çok oksijen tüketirmiş, nöronların şekli ne de değişikmiş gibi düşünceler beliriyorsa kafanızda, demek ki yalnız değilim:) Yok onu demeyecektim, demek ki ilginiz var! Tabi ki illa benim düşüncelerim gibi bıdı bıdı olmak zorunda değil, herkes kendini az çok tanır hangi dersten hoşlandığını bilir, ona göre karar verin^^
Bir noktaya dikkat çekmek istiyorum, Biyoloji den yüz alıyorsanız demedim, Biyoloji yi seviyorsanız ilgi duyuyorsanız dedim.
Bu konu gerçekten hüzünlü. Beni üzüyor. Bir dersi sevsek de bazen çok iyi notlar alamayabiliriz, bu bizi o alanda bir meslek seçmekten alıkoymamalı. Mesela ben çok iyi hatırlıyorum biz ortaokuldayken benimle dalga geçen arkadaşlarım mevcuttu(hala mevcut da neyse:)) Genetik o zamanlar çok uçuk puanlardaydı, hani orası olmaz herkes kazanamaz daha mantıklı gerçekçi bir hedef söyle diye.
Ama elhamdülillah, yani puanlar ben sınava girene kadar inanılmaz değişti, Allah nasip etti de buraya geldik. Hedefimi yüksek tutmanın motivasyonumda hep yararını gördüm diyebilirim.İnsanlardan çekinirseniz söylemeyiverin kendi kendinize fısıldayın!:)

Genetik seçmeye bir başka sebep de özel bir alan olması. Yani Biyoloji nin bir kısmı, konusu çok spesifik, yani ben 3. sınıf olacağım neredeyse nasipse, hala hücrenin içindeyiz^^
Sonuçları, yani mesela ışıyan tütün bitkisi beni benden almıştı ilk gördüğümde kitapta. Gen bilimi ile kanser ya da kök hücrenin ilişkisi, geleceğin tedavilerinin çözümünün Genetik te oluşu. Mesela kişisel tıp gelişmekte, artık her hastanın kendi vücuduna genlerine göre özel bir tedavisi olacak.
Davranışlarda genlerin etkileri araştırılıyor çok ilginç deneyler var yapılmış, Genetik insan denilen mucizeyi anlama yolunda müthiş bir araç. Temele iniyorsunuz çünkü, Neden Neden Ailesi diye bir çizgi film vardı baba ile oğlu böyle küçülüp canlıların içine girip ordaki organlarla hücrelerle konuşurlardı. (favorimdi o çizgi film benim^^)Bir bölümünde DNA yı legolar halinde göstermişlerdi mesela, çocuk oynayınca aslen köpek olan yaratık değişmeye başlamıştı^^ O sahne hala aklımda durur. Tabi ki buradan Genetik alanında uzman insanlara insanüstü güçler atfeden ya da onları tamamen canavar konumuna koyan gruplar geliyor akla hemen. İkisi de uç, ikisi de olayı çarpıtmak. Bu konuda dertliyim başka yazıya kalsın^^
Tabi Genetik seçme sebeplerini sayarken Tıp olayına da girmesem olmaz. Türkiye de Genetik seçmeye çabalayan her ÖSS(evet ÖSS!^^) öğrencisi gibi ben de tıp baskısına maruz kaldım. Tıp ile Genetik arasında tercih yapmak tamamıyle kişisel. Yani şimdi burada insanları Genetik'e çekmeye çalışmayacağım(söz vermesem?).
Benim için, bilim yapmak, üreten olmak, arka planda ilacı ya da tedaviyi tasarlayan hastalığı anlamaya çalışan olmak, hastayla doğrudan temas halinde olup keşfedilmiş ilacı vermekten daha cazipti. Doktorlara çok hayranım o ayrı, çok güzel bir meslek, zor, zahmetli. ( Çook sevdiğim bitanecik dostum doktor adayı, görüşemiyoruz bile ordan biliyorumT.T) Ama benim düşüncem buydu. Tabi burada bahsetmesem olmaz, önceleri kendi tercihimi savunurken ben hastalığa tedavi bulucam, uygulayan değil tedaviyi keşfeden olucam tarzından hayallerim vardı. Ama gerçeklerle yüzleşmek lazım. Yüzlerce bilim adamı bir hastalığı araştırıyor, sonra oluşmuş ortak birikimden faydalanılarak tedavi bulunuyor. Mesela kanser için bir sürü bir sürü bilim adamı çalışıyor şu anda, bir tane insancık çıkıp ben tedavi buldum diyemiyor. Çünkü Biyoloji böyle işte, derine indikçe ayrıntı daha çok ayrıntı daha büyük sistemler. Şimdiki amacım, bu ortak birikime faydalı katkıda bulunabilmek. Büyüdüm denebilir:)
Tabi ki beyaz lab önlüğü, eldivenler, mikroskopta görünen mini mini hücreler gibi pek çok hevesin de etkisi olmadı diyemem^^
Şimdi aklıma geldi ben Biyoloji odaklı olduğumdan, diğerlerini yazmamışım bile.
Genetik bölümünde sadece Biyoloji ile uğraşılsaydı benim için rüya gibi olabilirdi...
Ama gerçekler acı. Fizik bile var! Fiziğe olan nefretimi kusmak istemiyorum izninizle değiştiriyorum konuyu. Matematik,hem de İstatistik bile(bile derken, bu stajımda istatistiğin ve bilgisayar biliminin önemini kavradım bir başka yazıda istemsiz de olsa uyarımı yapmak isterim, çok önemliler!) gibi dersleri de ilk iki yıl alıyoruz. Gereksiz dersem yalan olur, işe yarıyor ki koymuşlar. Hem artık bu benim nerede işime yarayacak mantığı ile; yıllardır bana bir şey kazandırmadığı için yollarımızı huzurunuzda ayırmak istiyorum.Oh!
Biyoloji içinde, üniversitelerin müfredatlarına sitelerinden bakarak rahatlıkla öğrenebileceğiniz önce genel, sonra özele inen dersler alıyoruz. Hemen her ders için lab alıyoruz, uygulamayı da bir yandan pekiştirmek için.
Kimya tabi ki önemli bir parçası Genetik'in. Kimya benim için uzlaşabildiğim ve nefret dolu olmadığım bir ders olduğundan, varlığını kabullenebiliyorum^^ Hele şimdi stajda kullanacağım her malzemenin yapısını, nasıl saklanacağını, ne kadar zararlı olduğunu bilmek ya da derişim hesaplamaları, çözünürlük tahminleri yapmak günlük bir zorunluluk olduğundan, uzun süreli bir sözleşme imzaladık denebilir.

Genetik e giriş için bu kadar yeter sanırsam,
Yazılarım gitti diye üzülen arkadaşlarım için hemmen yenisini koymaya çalıştım,
Umarım okursunuz,

Selametle
Betül









12 yorum:

  1. Bu yazı beni nasıl sevindirdi anlatamam :D Bana özel yazılmış gibi hissettim nedense :P Okurken 'Aaa ben de .. evet evet..' filan sıraladım :) Biyolojiyi ve Genetiği seviyorum bu sene tekrar hazırlanıyorum İnşallah kazanırım bu sefer :) Tepkilere 5-6 senedir alıştım :) Hatta aileme vazgeçtim tamam dedim ama tercih zamanı öyle olacağını sanmıyorum :) O çizgi filmi hatırlar gibiyim daha doğrusu akyuvarların anlatıldığı bölümü hatırlıyorum ^^ Neyse daha fazla uzatmadan yazı için teşekkürler, eline sağlık ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben zaten Genetik okuma sevdasında olan insanların bir şekilde çok benzediğine inanmaktaydım seni de buldum tam oldu^^
      İnşallah kazanırsın hayırlısıyla! Allah yardımcın olsun.Seneye kadar anlatabildiğim kadar anlatayım o zaman ben^^
      Akyuvarlar di mii evet,yaşasın ortak nokta kaynıyor ortalık:)
      Ben teşekkür ederim, blogumu takip ettiğiniz, yazmak için şevk verdiğiniz için efenim, görüşürüz yine buralarda inş^^

      Sil
  2. 8. sinifta fen bilgisi biyoloji agirliliydi, o zamanlar ben de takmistim genetige. Ama fikirlerim her sene hatta her ay degisti icin 8. sinifta kaldi o hayalim. :D Vallahi cok imrendim, 6. siniftan beri hedefledigin bolumu okuyorsun, masallah ve tebrikler. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vuu demek bir Genetik geçmişin de var Harry Potter Japonca ve İngiltereden sonra bu dört oldu ^^
      Elhamdülillah, sağolasın, nasipte varmış. Ama sorumluluğu büyük, yani 6. sınıftan beridir tutturdun gidiyorsun hani neye çare buldun tarzında bir yük taşıyorum omuzlarımda^^

      Sil
    2. Pek geçmiş sayılmaz, iki aylık bir şeydi. :D
      Inanıyorum ben sana, bir şeyler üreteceksin. :D

      Sil
    3. Allah razı olsun^^
      Nasıl mutluluk dolup taştım anlatamam bu yorumu görünce:)

      Sil
    4. Ay ne demek efenim. :D
      Bu arada bayramın mübarek olsun. =)

      Sil
    5. Ah sizin de, bayram bitmeden yazı yazcaktım T.T Umudum var hala ordan da bayramlaşırız inş:)

      Sil
  3. Ben öyle bir şeyi olabilir mi acaba diye düşünmüştüm ama senin yazdıklarını okuyunca dedim tamam hepimiz aynıymışız :D Tabiki de anlatırsan çok sevinirim testlerden fırsat bulur bulmaz gelirim :) Akyuvarı nedense bi ayrı severim hehe :D Japonca mı ? :D Ben de Japonya ve Kore'ye meraklıyım ve dillerini de öğrenmek istiyorum :) Bu arada bayramınız mübarek olsun ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. JYJ görünüyor buradan zaten ordan bi tahminlerim vardı^^
      İnşallah çok şey konuşacağız gibi görünüyor^^
      Senin de bayramın mübarek olsun ay çok mutlu oldum blogumdan bayram kutlayınca:)

      Sil
    2. Hehe :D Dikkat çekiyor yani :D İnşallah yaa ... Yalnız ben burayı çok sevdim hee böyle ortak beğeniler filan ^^ Çıkmam artık burdan :)

      Sil
    3. Çıkma burdan tebi ben çok memnunum seni ağırlamaktan ^^

      Sil